Hoe ziet een outplacementtraject eruit?


Outplacementtrajecten verschillen per bureau, kandidaat en situatie. Daarom is het niet zo eenvoudig om precies te schetsen hoe outplacement eruit ziet. Wel hebben outplacementtrajecten een aantal vaste fases en onderdelen die we hieronder op een rijtje hebben gezet.  

1. Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek tussen de medewerker en het outplacementbureau wordt samen gekeken naar de mogelijkheden. Onderdelen voor het outplacementtraject die dan aan bod komen zijn bijvoorbeeld de wensen van de outplacementkandidaat, ontslagverwerking, inventarisatie van mogelijkheden en competenties, de gewenste begeleiding en (om)scholing. Op basis hiervan wordt een outplacementplan opgesteld.

2. Verwerking van het ontslag

Ontslag kan veel impact hebben en moet daarom eerst goed verwerkt zijn. Ontslagverwerking is dan ook bij veel outpacementbureaus een vast onderdeel van het outplacementtraject. Outplacementkandidaten die geen of weinig problemen ondervinden met het ontslag kunnen rap door naar de volgende fase. Maar bij kandidaten die bijvoorbeeld vol woede of verdriet zitten, zal veel meer tijd geïnvesteerd moeten worden in ontslagverwerking. Lees ook ons bogartikel Omgaan met ontslag met input van outplacementcoaches. 

3. Kwaliteiten en wensen in kaart brengen

Bij deze outplacementfase gaat het om klassieke vragen als 'Wie ben ik?', 'Wat kan ik?' en 'Wat wil ik?'. Voor effectieve sollicitatie is het belangrijk om de kernkwaliteiten en wensen goed in kaart te brengen. Ook is het zinvol om de competenties die ontbreken helder te krijgen. Daarnaast is het toekomstbeeld van de werknemer belangrijk. Wil hij of zij hetzelfde werk blijven doen? Of is het misschien een goed moment om te kijken naar de mogelijkheden voor om- of bijscholing? Outplacementbureaus maken in deze fase gebruik van psychologische testen, competentietesten en interviews om de kwaliteiten en ambities van de outplacementkandidaten te inventariseren.

4. Zoeken naar werk en solliciteren

In deze fase gaat een outplacementbureau samen met de outplacementkandidaat op zoek naar een nieuwe baan. De rol van het outplacementbureau in deze fase verschilt per situatie en kandidaat. Bij sommige outplacementkandidaten volstaan sollicitatietips, terwijl andere kandidaten juist enorm geholpen kunnen worden met intensieve begeleiding inclusief de entree tot een organisatie. Een modern outplacementbureau geeft niet alleen tips voor een goede sollicitatiebrief, een aantrekkelijk cv en een succesvol sollicitatiegesprek, maar geeft ook uitleg over het effectief gebruik van het internet: vacaturesites, LinkedIn, sociale media en nog veel meer.

5. Nazorg

De meeste outplacementkandidaten vinden een nieuwe baan maar daarmee hoeft de outplacementbegeleiding nog niet te stoppen. Tijdelijke nazorg kan bijzonder nuttig zijn. Denk dan aan outplacementkandidaten die jarenlang in een andere organisatie hebben gewerkt of misschien net even anders zijn (hoogbegaafdheid, arbeidsbeperking, autisme, etc). In een nieuwe organisatie zonder begeleiding zou dit tot problemen kunnen leiden. De outplacementkandidaat kan in deze fase met de outplacementcoach sparren: waar loopt de kandidaat tegen aan in de nieuwe organisatie. Maar ook hele praktische zaken als arbeidscondities kunnen aan bod komen.
 
 
Vind outplacementbegeleiding
Kom in contact met gekwalificeerde outplacementbureaus in alle soorten en maten.