Hoe ziet een outplacementtraject eruit?


Outplacementtrajecten verschillen per bureau, kandidaat en situatie. Daarom is het niet zo eenvoudig om aan te geven hoe outplacement er in uw situatie precies komt uit te zien. Wel kennen outplacementtrajecten een aantal vaste fases en onderdelen die we hieronder op een rijtje hebben gezet.  

1. Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek tussen de medewerker en het outplacementbureau wordt samen bekeken wat de mogelijkheden zijn. Onderdelen voor het outplacementtraject die in het gesprek aan bod kunnen komen zijn onder meer: de wensen van de outplacementkandidaat, ontslagverwerking, inventarisatie van mogelijkheden en competenties, de benodigde begeleiding, (om)scholing en financiële en juridische aspecten. Op basis hiervan wordt een outplacementplan opgesteld.

2. Verwerking van het ontslag

Ontslag kan een grote impact hebben en voordat daadwerkelijk effectief begonnen kan worden met het outplacementtraject moet dit goed verwerkt zijn: ontslagverwerking. Een outplacementbegeleider kan veel steun bieden bij het verwerken van het verlies van de baan. Hoe deze begeleiding er precies uitziet, verschilt per outplacementbureau en situatie. Outplacementkandidaten die geen of weinig problemen ondervinden met het ontslag kunnen rap naar de volgende fase. Maar bij kandidaten die bijvoorbeeld vol woede of verdriet zitten, zal veel meer tijd geïnvesteerd moeten worden aan ontslagverwerking. Hoe de situatie ook mag zijn, de meeste outplacementtrajecten bieden minimaal ruimte voor reflectie na ontslag.

3. Kwaliteiten en wensen in kaart brengen

Bij deze outplacementfase gaat het om vragen als 'Wie ben ik?', 'Wat kan ik?' en 'Wat wil ik?'. Voor effectieve sollicitatie is het belangrijk om de kernkwaliteiten en wensen in kaart te brengen. Ook is het zinvol om de competenties die ontbreken helder te krijgen. Daarnaast is het toekomstbeeld van de werknemer belangrijk. Wil hij of zij hetzelfde werk blijven doen? Of is het misschien een goed moment om te kijken naar de mogelijkheden voor om- of bijscholing? Outplacementbureaus maken in deze fase gebruik van psychologische testen, competentietesten en interviews om de kwaliteiten en ambities van de outplacementkandidaten te inventariseren.

4. Zoeken naar werk en solliciteren

In deze fase gaat een outplacementbureau samen met de outplacementkandidaat op zoek naar een nieuwe baan. De rol van het outplacementbureau in deze fase verschilt per situatie en kandidaat. Bij sommige outplacementkandidaten volstaan sollicitatietips, terwijl andere kandidaten juist weer enorm geholpen kunnen worden met intensieve begeleiding inclusief de entree tot de organisatie. Een modern outplacementbureau geeft niet alleen tips voor een goede sollicitatiebrief, een aantrekkelijk cv en een succesvol sollicitatiegesprek, maar geeft ook uitleg over het effectief gebruik van het internet: vacaturesites, LinkedIn, sociale media, etc.

5. Nazorg

De meeste outplacementkandidaten vinden een nieuwe baan maar daarmee hoeft de outplacementbegeleiding niet te stoppen. Tijdelijke nazorg kan bijzonder nuttig zijn. Denk dan aan outplacementkandidaten die jarenlang in een andere organisatie hebben gewerkt of misschien net even anders zijn (hoogbegaafd, arbeidsbeperking, autisme, etc), wat in een nieuwe organisatie zonder begeleiding tot problemen zou kunnen leiden. De outplacementkandidaat kan in deze fase met de outplacementcoach sparren: waar loopt de kandidaat tegen aan in de nieuwe organisatie, maar bijvoorbeeld ook hele praktische zaken als arbeidscondities.
 
 
Vind outplacementbegeleiding
Heeft u nog inhoudelijke vragen over outplacementtrajecten? Zoek dan contact met gekwalificeerde outplacementbureaus in alle soorten en maten.